This is she

My photo
selangor, Malaysia
rambling is her new activities lately..so, just let's her do the talking..

Wednesday, April 15, 2009

adakah kemungkinan nya terjadi pada aku?? oh noooo...

saje buat title camtu. konon cam gempak la..hahha
ok. pg ni aku quite free. only puan rathmah n me in d office. sooo can breath. yeahh..
nk dijadikan cerite...alkisah bemula..

2,3 hari lepas, opis mate aku, Rita bukan nama sebenar cerite ttg anak perempuannye yg baru je besalin. alhamdulillah selamat melahirkan ank perempuan. taniah2 :)
baby tu seberat 4.5kg. bunyi seperti sungguh semangat baby tuh. apela mak die makan mase ngandong kan. so ok je la. nothing prob here. happy bersama baby baru~~ yeye..aku pon tompang gembire :D

now the problem is, the mother of the child got 4th degree tear and poorly she never know until the 3rd day she's in the hosp. tbe2 berbahasa inggeris.ehe..ok back to normal..


WHATSS???? 4th degree tear?? gela ke hape..


ok la untuk pengetahuan semua, tear yg akan terjadi pada ibu2 yang beranak ini adalah tidak mungkin dan jarang berlaku sehingga ke peringkat 3rd or 4th degree pada zaman2 sekarang ni.unless beranak kat rumah laa.. hal ini adalah kerana negara kita sudah memiliki Dokter2 dan jururawat2 yang bertauliah serta tambahan lagi dengan teknologi yg pelbagai seiring dengan negara 2 maju yang laen.

so disini aku nk tekan kan bahawa sangat la cuai itu doktor kerana tidak meyambut baby tersebut dengan betul, mungkin.dokter first time handle org beranak kott..tah! dah tau baby yang akan keluar merupakan baby yang semangat (besar dan berat), kenape x buat bedah kat perot tu keh..x pon buat vacuum ke..haihhss..kesian ibu baby itu. takes loooong time to recover tau tu. or tah2 xboleh nk ok.huaaaaa.. sakett!! standby je la docter tu untuk di saman.sian~


adehh..terase2 da ni. almaklumla aku ni senang sgt terase kalu sebut bende2 ni. kalu cakap pasal bende2 beranak ni aku mesti rase cam nak pitam. teringat mase form 5 pnye class bio dulu. mase tu cikgu bio aku is cik Yati. die men kan video omputih beranak kat lab bio. secara selambenye aku tgk. bersame2 rakan sekelas. xsilap mase tu combine class 5N n 5S. satu2 step die tunjuk. dari step camane pmpn bole mengandung, sampaila hari pmpn tu deliver.. nseb bek pmpn sme so xde la segan sgt kan.


tgk punye tgk, macam2 bunyik background kedengaran dari kawan2 sekelas aku. haha..sme org takot gak rupenye. of kossss. 1 hari nti akan jadi mak mak gak kan ;p. tapi aku ni xtra takot lak. hampir menutup mata. "tapi.. kalau tutup mata, rugi, kat mane lagi nk dapat tgk pas ni. chance tgk dengan live skang ni la", hati aku berkata2. aku pon memberanikan diri tgk scene yg paling menakotkan tuhh..huuuuu...lalu, uwekkk uwekkk.....baby kua..


haa..lega.cite abess.kelas pon habis. sme org macam terkedu dan nampak cam terdiam sambil berfikir2. mungkin dorang sedang membayangkan camane mak dorang melahirkan dorg, camane nk beranak nti or.. macam2 lagi la kot.. aku pon same. on the way balik ke kelas, aku berase nk pitam sbb terlalu pk n terbayang bende tu. mule2 rase nk muntah tapi aku dapat control. pastu da jalan ke arah kelas tu aku rase cam x bole pandang keliling. pandang bawahh je. badan sejuk dan disesetengah part badan aku rase sangat panas dan kebas. aku pon xpaham kenape leh jadi camtu. sindrom ape aku kene ni? muke jadi panas sampai kepale. sampe kelas je aku teros duduk kat tempat aku dan teros landing kepala kat meje. mase tu desk mate aku Dhirah. die xpasan kot aku jadi camtu. bagi melegakan keadaaan, aku minum air banyak2 n dalam mase 10 minit, baru aku ok. naseb bek..alhamdulillah ~

fuhh.. 1 pengalaman yang mengerikan buat aku. n bende ni jadi tiap kali aku tgk bende camtu. bile aku denga bende2 camtu plak, aku rase cam seriau. adrinalin aku terembes dengan banyakkkknye. emm.. xtau la camne nti kan. ehe.. kepade yg nk tau lebih lanjut, found out sendiri la ape tu 4th degree tear tu k. nk link kan pon xsampai hati.ehe...geli dan ngiluuuuu~

moral yang nk disampaikan kat cni adalah >>> jangan derhaka kat ibu bapa esp ibu yang melahirkan kita. sbb ssh tau nk beranak ni. org lelaki yg kuat pon belom tentu sanggup nk hadapi sme ni. kezen aku yg dah beranak 2 pon kate yg tahap kesusahan beranak ni bergantung kepada berape baik hubungan kita dengan parents kita. maka berbaik2 la dengan mereke xkesah la camane keadaan sekali pon..bagi yang da beristeri plak, hargai bini anda kerana ni adalah tugas yg kedua paling sakit selepas sakit mati.

huhu.. dah la. panjang lak membebel2..da dapat koje baru ni..

c yaa~ have a nice dayy =)

No comments: